9 dec. 2009

Komplicerade förhandlingar

Oj oj oj snart har ytterligare en dag gått och jag är om möjligt ännu mer förvirrad än igår. För att minska förvirringen så tänkte jag gå på "How to be an effective youth delegate at COP15" - men eftersom jag inte fick reda pa vart det var sa kunde jag inte gå på det. Istället fixade jag mig ett eget planerat schema hela dagen - det fungerade ganska bra.
Jag började på ett CAN-mote där de sammanfattade gårdagens förhandlingar- en bra utgångspunkt! Sen stannade jag kvar i det rummet på den efterföljande presskonferensen som WWF höll i, där de förespråkade att EU ska minska sina utsläpp med 40 % istället för de 20-30% som de troligtvis förhandlar om nu. Det verkar som att 40% målet går att nå och eftersom det behövs så skulle det vara bra om EU faktiskt kan försöka nå upp till det och darmed ta på sig ledarrollen i klimatarbetet.
Idag har jag inte varit och tittat/lyssnat pa några förhandlingar och därmed har jag tydligen missat dagens händelse. Tuvalu, en liten önation nordost om Australien, som är en av de önationer som är mest hotad av ett förändrat klimat vill, av förklarliga skäl, ha ett ordentligt bindande avtal(starkare an Kyoto) härifran och det är därför de har kommit hit. Kina motsätter sig detta eftersom det kan ge effekter för deras tillväxt. Eftersom de alltså är oense om vad det är de egentligen förhandlar om och vilket typ av dokument som det ska leda till så blev det en paus i förhandlingarna för överläggningar angånde detta. Det här visar på en liten svårighet i klimatförhandlingarna.

En annan svårighet är att enas om vilka nationer som egentligen ska minska sina utsläpp samt hur mycket och pa vilket sätt. Det här betyder ju att man skulle behöva vara här ytterligare en vecka för att se hur det går. Eller vid närmare eftertanke så kanske jag inte måste vara här eftersom jag ända missar saker men jag borde iaf vara ledig sa att jag kan följa förhandlingarna direkt pa nätet.

Nu är det snart dags för dagens fossilutdelning. Tänker att det kanske blir Sverige igen, Sverige ligger hög(s)t pa fossillistan efter bara 2 dagar. Illavarslande...

Ikväll har vi blivit inbjudna till KFUM-KFUK Danmarks ungdomscafe, ska bli spännande att se om de har hopprep. Det skulle vara bra om de har det så att vi kanske kan göra en action...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar