8 dec. 2009

Emma: från en soffa i Bella Center, tisdag morgon

Efter en lång och förvirrad men inspirerande gårdag och en kort natts sömn vaknade jag upp kl 6 i Malmö. Idag flyttar vi äntligen över till ett YMCA hostel i Köpenhamn, så jag tar med mig min packning när jag åker till över bron. Även om jag gillar tanken på närheten till min säng där hemma i Malmö så ser jag nu fram emot att låta mig till 100% absorberas av stämningen här i Köpenhamn. Det här är en ”once in a life time oportunity” och jag vill få ut så mycket som möjligt av denna vecka


Klockan 8 varje morgon har YOUNGO briefing möte i ett mötesrum i youth arcade inne i Bella Center. Några av oss deltog imorse. (YOUNGO är samarbetsorganet för de ungdomsorganisationer som är med i UNFCCC-processen.) Genom diverse mailinglistor och de konferenser vi deltagit på i höst är min uppfattning att YOUNGO’s arbete är decentraliserat och organiskt. Fokus är på effektivitet och handling. Språket är positivt. Som ny aktör i denna värld av förkortningar och tidspress är det lätt att känna sig bortkommen. Men det ofta upprepade budskapet från ”gruppens kärna” – Fråga! Häng på!” når fram. Detta är också min upplevelse efter morgonens möte där det bla annonserades om arbetsgruppernas möten under dagen, tipsades om sidevents och aktioner, av unga inne på COP15.

Vi kommer definitivt att se till att delta på varje morgonmöte med YOUNGO eftersom det, förutom värdefull information, ger oss en känsla av delaktighet och energi.

Efter YOUNGO mötet samlades vi i YclimateAction för att kolla läget inför dagen. Planen är att göra så varje dag kl 9. I en runda frågar vi oss vad vi vill få ut av dagen. Integrera, nätverka, se förhandlingarna, delta på sideevents och aktioner. När vi går och lägger oss ikväll vill vi känna att ”nu har det verkligen börjat, och vi är med på tåget”.
Kl 10 försvinner YMCA’s delegater från soffgruppen som frön i vinden för att landa i förhandlingsrum, sideevents, möten i YOUNGO’s olika arbetsgrupper och i vår egen utställningsmonter vid ingången. Själv sjunker jag djupare ner i soffan och myser av tanken på denna engagerade, peppade, ansvarstagande grupp som jag är en del av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar