19 dec. 2009

Ledsen och besviken!

Att komma hem från COP15 var en ganska omtumlande upplevelse då många bara sett i media bakbundna människor uppradade från demonstrationen. Bilder som snarare påminde om krig än om karneval som jag faktiskt upplevde det. Jag kommer för alltid bära med mig upplevelsen och inspirationen från våran vecka i Köpenhamn där vi tillsammans med tusentals andra människor visade vad vi ville med den nya klimatöverenskommelsen.

Idag känner jag mig dock ledsen och nedstämd då jag från tv-soffan följt debatten om utfallet i morgon tv. PLATT FALL och ingen substans är två av många likanande kommentarer. Åhhh. jag skulle bara vilja åka dit och grabba tag i världens ledare och dra in dem i "plenaryhal" igen för att INTE släppa ut dem förrän de faktiskt lyckats besluta om något som världens länder måste börja jobba med. Jag blir galen och känner mig maktlös. Fattar de inte att alla är stora förlorare, ingen vinner på att förhala processen av ett systembyte. Det enda positiva jag har uppfattat av expertkommentatorerna är att det i allafall är bra att de inte är ett dåligt bindnande avtal utan "bara" en blek politiskt överenskommelse som gör att vi kan fortsätta jobba på vad en överenskommelsen skall innehålla.

MEN HALLÅ, var det inte det som skulle göras i Köpenhamn? Rätta mig om jag har fel men har inte denna process pågått i flera år inför detta toppmöte för att just bestämma vad var och en skall göra. Är vi plödsligt tillbaka på ruta två igen? Det enda jag tänker är att nu tusan får vi fortsätta visa världen att vi (unga) menar allvar med att de måste göra något gemensamt!

Hur var det med den där segelbåten?...COP16 Mexico, I think we need to attend!
//Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar