27 nov. 2010

Vi har fatt accrediteringarna!

Vi ar inne pa Cancun messe ett av tva stallen dar motet kommer att vara pa. Jag och Marie har fatt vara accrediteringar nu sa att vi kommer in pa motet pa mandag och varje dag fram till det slutar den 10:e december. Vi har en liten lapp hangande runt halsen dar det star vara namn, YMCA och ett foto pa oss. Sa star det med stora bokstaver NON-GOVERNMENTAL.

Vi vantar nu pa buss till stan dar vi ska byta buss for att komma till Univesitetet dar COYmotet pagar. Det har tagit hela formiddagen det har. Resten av dagen kommer att fyllas av workshops tillsammans med ungdomar fran nastan 30 lander.

Gardagen var intensiv och givande. Vi motte mycket folk, knot kontakter och har fatt en introduktion till hur arbetet i ungdomsnatverket YOUNGO fungerar. Det finns bland annat olika arbetsgrupper i natverket som vi kan delta i. Jag tankte delta i en kommunikationgrupp och en grupp om skog. Skog pga att det kommer att diskuteras mycket om en princip kallad REDD+ (Reduce Emmissions from Deforestaion and Degradation). Det ar ett komplext begrepp som jag tror kan vara valdigt bra om man loser massa praktiska mekanismer.

Det ar harligt att prata med ungdomar fran sa manga olika lander som har olika erfarenheter och ar sa entusiastiska. Grymt skont att prata med nagra norskor! Att hela tiden prata engelska tar pa krafterna. Jag kanner mig inte sa saker pa engelskan. Marie ar tryggare med spraket. Hittills har det gatt bra for mig men det kommer att bli svart att hanga med pa konferensen nar det blir svarare engelska. Men det ar valdigt bra att trana, och jag kommer att ha manga att fraga om jag undrar nagonting, det kanns skont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar