7 dec. 2010

Det marks att vi ar inne pa vecka tva!

Varje morgon pa YOUNGO-motet har vi det sista vi gor en punkt som heter "Time frames". Dar kan de olika arbetsgrupperna saga vad de har for moten. Noteringar om vad som sker pa motet eller sarskila side events kan ocksa goras.
I dag var time frame-noteringarna sa manga att en grupp fick flytta sitt mote fram och tillbaka, men det var i alla fall flera moten pa samma gang vissa tider.

Jag och Marie deltog i en grupp med Europeiska ungdomar som ska forsoka fa tag i europeiska ministrar alternativt delegationer for att prata med dem. Vi har en traff med den belgiska delegationen eller om det var miljoministern, sa ska vi forsoka fa tag i fler att diskutera med.

Jag har fatt mycket battre koll pa hela denna process efter att fatt det forklarat av mig av en fran YOUNGO-gruppen. Jag blev dessutom tipsat om en broschyr om UNFCCC samt ett hafte om det som den text som galler i forhandlingarna just nu. Broschyren och haftet = ett en broschyr om Kyotoprotokollet hamtade jag ut pa Moon Palace och ska nu lasa pa ordentligt. Det kanns bra att kunna lasa forhandlingstexten direkt, i stallet for att bara lasa OM vad som hander.

Jag var pa tva seminarier pa Monn Palace i dag. Det var manga som pratade och mycket ord blev det, under tre och en halv timma sammanlagt. Men ingenting blev sagt.

Det ar svart att veta vad jag ska ga pa av den anledningen att det pa de flesta seminarier bara ar fina ord, men ingenting konkret i dem. Darfor blir det mest att jag laser, or da kan jag sluta lasa nar jag marker att det bara ar blaj, och forsoka fa tag i det som ar konkret och nagon mening i. Det ar ibland svart gallande klimatmoten och allt inom FN. Det besrivs ofta vad det handlar om, men det ar sa ytligt, att man inte far nagot grepp om vad det i praktiken innebar, hur alla fragor ska losas och genomforas samt vad det ger for konsekvenser. Ibland tror jag att de som forhandlar inte heller vet det, for konsekvenserna av dokumenten som forhandlas fram brukar dyka upp som overraskningar efterat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar