7 dec. 2010

Sveriges delaktighet

Oh! Jag har sedan i söndags när jag såg det glömt att berätta om någonting viktigt gällande Sverige och klimatmötet i Cancun.

Sveriges och Granadas miljöministrar har fått en nyckelroll i förhandlingstextens första kapitel om "en gemensam vision för ett långsiktigt gemensamt arbete". I ett pressmeddelande från regeringen står det att det är 5 par länder som fått en nyckelroll i förhandlingarna. Det är ett industrialiserat land och ett utvecklingsland som tillsammans fått ett område att vara ansvariga för. De ska leda konsultationer om detta (jag antar att det med det menas att de ska föra diskussioner med länderna och leda möten om denna paragraf) och meddela till mexiko hur förhandlingarna i detta område kan föras på bäst sätt.

På YOUNGO-mötet i morse frågades det om någon är från Sverige och kan försöka få tag i Sveriges miljöminister. Jag ska nu ge mig i kast med att försöka nå Carlgren och försöka få ett samtal mellan Carlgren, mig, Marie och ev. någon mer från YOUNGO. Syftet med kontakten ska vara att försöka påverka Carlgren att få till ett mål om ett maxmål på 1,5 graders temperaturökning i detta forsta kapitel i förhandlingstexten. Ett mål om 1,5 grader (inte 2 grader som det är i Köpenhamnsackordet) finns i kapitel fem, men YOUNGO vill ha med det även i kapitel ett som alltså anger den långsiktiga visionen.

Jag har nu mejlat Mr Carlgren men inte tusan tror jag mig få något svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar