13 nov. 2009

En dos klimatvaccin tack

Igår tog jag vaccinet mot svininfluensan. Gjorde jag nu rätt? Kommer jag ångra detta när den muterade vildsvinsinfluensan slår till om några år? 2 miljoner svenskar är redan vaccinerade läste jag.
Sverige har bestämt att hela befolkningen ska ha möjlighet att vaccinera sig. Jag läste också att i hela världen är det bara 10 % som kommer att ha möjlighet att få en vaccination. Vi i den rika världen klarar oss bäst, som alltid. De mest utsatta och fattiga får inte den hjälp som vi välmående svenskar får serverat på ett silverfat. Rätt eller fel att vaccinera - vem vet, inte lätt för en vanlig medborgare att verkligen förstå det. Men en sak som jag förstår när jag i 40 sekunder får en sitta ner på en stol i vårdcentralen massvaccineringsrum; ett stick, ett plåster och "nästa"! - i en krissituation finns det resurser i det här samhället att agera på bred front i en rasande fart.  Och jag tänker på finanskrisen - på några veckor hade världens mäktigaste samlats och tagit besluten, pungat ut med enorma summor för att rädda oss (eller sina kassakistor?).


Tålamod, det tar tid, det är för dyrt, det är en stor omställning, tålamod..... så låter det när man talar om klimatkrisen. Tålamod - det kommer ta ett par decennier att ställa om, man kan inte tro att all ska hända över en natt. Det kommer ta tid för folk att ändra sin inställning, sina vanor...

När jag lyfter min arm högre än axelhöjd (det gör ont!), inser jag att det där är ren och skär lögn. I en verklig kris hade världen inte haft problem att mobilisera över en natt. Pengarna finns, resurserna, organisationen. Det som inte finns i fattigare länder, finns i överflöd i de rikare. Vi hade kunnat dela med oss - om det hade ansetts vara en verklig kris. Problemet är att saker som fattigdom, AIDS-epidemi och katastrofala klimatrubbingar inte betraktas som det. Men, det finns något intressant här - klimatrubbningarna kommer drabba oss alla förr eller senare, fattig som rik, oavsett hudfärg och nationalitet. Kanske är den här katastrofen därför den som kan få oss att för en gång skulle agera gemensamt, ta lite j-kla ansvar for a change?? Det sorgliga är att när den dagen kommer, då vi sitter här uppe i Sverige, fullproppade med svinvaccin och andra privilegier, och plötsligt upptäcker att konsekvenserna av klimatrubbningarna kommit till vår egen bakgård - då kommer det att vara försent. Försent att bevara förutsättningarna för mänskligt liv på vår planet.

Så nej, vi i de rika länderna kan inte vänta på att krisen kommer över oss; vi måste agera innan, vi måste faktiskt vaccinera oss NU. Vaccinet heter Klimaträttvisa - Climate Justice. Jag är redo, det här vaccinet vet jag att jag vill ha - ge mig en stol i 40 sekunder i en massvaccineringssal, ge mig ett stick och ett plåster - eller vad som nu krävs - jag gör det, men jag vill ha det nu och inte när det redan är försent.

http://www.ymca.int/113.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=456&tx_ttnews[backPid]=111&cHash=00b54837b4

1 kommentar:

Marie sa...

nästa man/kvinna i kön är Marie Widén! ;)

Skicka en kommentar