11 dec. 2009

demokratiskt underskott?

häromdan satt jag i stora förhandlingssalen och lyssnade på förhandlingar om CDM (Clean Development Mechanisms), och precis innan allt drog igång demonstrerade flera ungdomar utanför och hindrade förhandlarna från att komma in. Orsaken var att de ville ge creds till Tuvalu som gjort ett starkt uttalande om hur genomskinlig beslutandeprocessen bör vara. Det var en väldigt högljudd demonstration och knappast inom UNFCCC regelverk. Efter det stängdes förhandlingarna för observatörer med förklaringen att det "var fullt". Jag fick höra detta från Filippa när jag kom ut från den halvtomma förhandlingssalen. När informationen kom ut att det inte alls var fullt blev det plötsligt en "security issue".


detta finner jag lite märkligt och oroväckande. Givetvis finns det en anledning att stänga förhandlingarna om det finns en risk för förhandlarnas säkerhet, men samtidigt finns det oräkerliga observatörer här som har andra, viktiga intressen och vars uppdrag inte har något med demonstrationen att göra. Statusen som observatör är civilsamhällets verktyg för att påverka, och om civilsamhället inte får närvara under förhandlingarna undermineras (enligt mig) FNs demokratiska trovärdighet.

igår blev jag dessutom utestängd från en briefing av en vakt som tittade på min orangea Youth and Future Generations Day t-shirt och sedan förklarade att "you are not welcome here". Nehe.

jag hoppas att detta inte blir en trend. Ungdomar har fått en officiell status på dessa förhandlingar och att systematiskt misstro alla 2000 för ett fåtals handlingar är inte acceptabelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar