11 dec. 2009

Framtiden är vår

Igår var det Young and Future Generations Day på COP15. Nederländernas regering var vänliga nog att bekosta uniforma T-shirts för alla de hundratals ungdomsdelegater som finns här på Bella Center. Deras enda villkor var att färgen på dessa skulle vara orange. Så igår såg man orange vart man än vände sig. Inte olikt en fotbollsmatch. Men en match på liv och död.

För mig var höjdpunkten igår en mottagning med Yvo de Boer som leder Klimatkonventionen, eller UNFCCC som vi säger på FN-klimatlingo (ofta uttalat you-enn-eff-triple-see eftersom det lätt blir att man missar det sista C:et annars). De Boer deltog kort i ett seminarium om ungdomars roll i klimatfrågan. Han och vi andra lyssnade till en ung kvinna från Mumbai, som hade bestämt sig att bli klimataktivist efter att en förödande cyklon slagit till. Själv hade hon blivit tvungen att vada genom midjehögt vatten i fem timmar, och hon hade inte kommit hem på fem dagar.


Hon beskrev hur klimatet är en generationsfråga, att vi som ungdomar måste stå upp för våra rättigheter och för rättvisa inte bara mellan nationer och folk, utan även mellan generationer. Det är inte framför allt vi som har orsakat problemet. Men liksom människorna i fattiga och utsatta länder är det vi som kommer att få betala priset. Nu riktade hon sig till förhandlarna och världens ledare.

"Jag litar fortfarande på er, litar på att ni skyddar min framtid och
min rätt till att leva ett värdigt liv. Jag litar på att ni fattar rätt
beslut."
Medan hon sade detta med självklar övertygelse blev några medvetna om att en ensam fjäril på något sätt hade kommit in i lokalen. Pressfotograferna hajade till och visste inte riktigt vart de borde rikta kamerorna. Till och med de Boer lade förvånat märke till den när den flög in mot panelpodiet, precis framför ögonen på honom. Jag undrar om någon hade släppt ut den. Trots allt är det ju vinter i Köpenhamn.

Anförandet från Indien möttes av stående ovationer som varade i flera minuter. Därefter var det dags för de Boer att uttala sig. Han såg tagen ut.

"Du gör mig lite orolig. Jag hade varit mera försiktig med vem jag skulle lita
på. Tillit är något man förtjänar, inte någonting man får gratis... och
förhandlingsprocessen har ännu inte förtjänat min tillit."

Starka ord med tanke på att han är högste chef för hela FN-processen kring klimatet. Men detta är också samme de Boer som bröt ihop och grät öppet när förhandlingarna i Bali urartade i småsint käbbel.

Nu ligger bollen hos förhandlarna och världens ledare.

1 kommentar:

enelina sa...

Claes skriver mycket bra! Intressant, roligt och lättsamt. Tack Claes för att få Elina på gott humör.

Skicka en kommentar