3 dec. 2010

Sammanfattning av dagarna som varit

Har kommer en sammanfattning av vad som hant (och avsaknad av handelse) under dagarna som gatt sedan motet borjade.

OBS - ska du bara lasa nagonting av detta langa inlagg rekommenderar jag dig att lasa sammanfattningen om Oljesand, enligt mig intressant fakta.

Om motet sa langt:
Varje morgon har YOUNGO (som ett natverk av ungdomsorganisationer som ar ackrediterade och darmed pa plats inne pa motesplatsen) ett morgonmote.

Mandag: Motet oppnade. Fina tal fran viktiga manniskor. Tank om det de sa kunde skrivas in i forhandlingarna. Det ar lattare att tala fint an att skriva fint i nagot som alla FN-landet ska enas kring...

Varje kvall delar natverket CAN (the Climate Action Network) ut "Fossil of the Day award". "Priserna" gar till det/de lander som gjort samst ifran sig i forhandlingarna de dagarna, "de som gjort sitt basta for att stoppa upp forhandlingarna". I oppningen av den lilla ceremonin sjungs en "Fossil of the Day-anthem" som gar sa har:

"Fossil of the Day, Fossil of the Day,
who is bad who is worst,
Fossil of the Day, Fossil of the Day,
all the blame, all the shame
Fossil of the daaaaayyyyyy"

Valdigt pampigt masta jag fa saga. I mandags var Marie med och dansade runt med flaggor. Se video pa: www.climatenetwork.org/fossil-of-the-day. Den dagen vann Kanada bade forsta, andra och tredjepris, bland annat for deras skogspolitik. De har nagot som heter "tar sand" vilket pa svenska heter oljesand".

Kortfattat om oljesand:
* Det ar en blandning av sand och lera med olja i.
* Kanada har stora omraden med oljesand, man forstor naturen for att komma at oljan, natur som kan vara svar att aterstalla efterat.
* Under decennier har oljesanden varit kand, men man hade forst inte verktygen for att utvinna oljan ur sanden, och det var inte lonsamt nar man hade verktygen.
* Men nu nar oljereserverna inom de narmaste max 10 aren forvantas na "peak oil" sa har det blivit lonsamt att utvinna oljan ur oljesanden.
* Peak oil ar det tillstand da varldens oljeresurser nar sin topp for att sedan minska. Vissa forskare menar att vi redan natt peak oil, de flesta forskare menar att det sker i ar fram till ar 2015.
* Det kravs mycket vatten for att utvinna oljan. Bara 10 % av vattnet kan man fora tillbaka till exempelvis floden dar det ar taget. Resten ar giftigt och fullt med kemikalier. I artikeln lankad nedan, skriven ar 2007, star det att man inte vet var man ska gora av det giftiga vattnet. Vattnet har darfor forts ut i konstgjorda dammar.
* Det kravs mycket energi (i detta fall naturgas) for att utvinna oljan, plus det de koldioxidutslapp som sker nat man anvander oljan som exempelvis drivmedel i bilar.
* Forbranningen av oljan ger 10-15 ganger mer koldioxidutslapp an konventionell olja.

For en mer ingaende genomgang av oljesand kika in pa mina kallor for denna sammanfattning: www.va.se/magasinet/2007/01/varldens_smutsigaste_olja/
www.globalis.se/satellitbilder/athabascas-oljesand

Tisdag: Jag (Elina) var hemma med nagot som jag i onsdags fick veta ar nagon sorts sjuka pa grund av att jag inte ar van vid den mexikanska maten. Febern har nu gatt ned men magen vill inte riktigt samarbeta. Marie var pa motet hela dagen och bland annat planerade for Young and Future Generation Day. (se under torsdag)

Onsdag: Mote med de olika arbetsgrupperna for YOUNGO samt diverse side-events. Jag och Marie gick runt och kollade pa massan har. Manga olika NGO:s har bas dar de har material om sina verksamheter och vad de tycker om olika fragor, samt olika rapporter om olika miljofragor. Marie var hela kvallen och fixade material till Young and Future Generations Day tillsammans med andra ungdomar fran "aktionsgruppen".

Torsdag: Young and Future Generations Day. Pa morgonen stallde sig jag vet inte hur manga ungdomar med likadana T-shirts i rader ut mot bussen till Moon Palace. NGO:s haller till pa Cancunmesse, forhandlingarna ager rum pa Moon Palace. For att ta sig till Moon Palace behover folket aka buss fran Cancunmesse. De gar da igenom en hall och ut, nedfor en "ramp". Langs den sluttningen stod vi med vara T-shirts. Budskapet var "Ni har forhandlat i hela mitt liv, sag inte till mig att ni behover mer tid" Detta sades forra aret i Kopenhamn pa COP15 av en tjej som ar fodd ar 1992, det ar da UNFCCC forhandlades fram. Det ar under dokumentet UNFCCC som Kyotoprotokollet sorterar och som det nu forhandlas om ett nytt avtal. Vi fick manga positiva reaktioner av folk som gick forbi, och en del medieuppvaktning.

Jag och Marie var med och sjong och gjorde rorelser till en lat som brukar sjungar i klimatsammanhang. Laten sager att "det ar for mycket koldioxid i atmosfaren".

Pa eftermiddagen hade YOUNGO en "Youth Market" dar luft, skog och vatten "saldes". Detta for att saga "ar var natur verkligen till salu?" "Kan vi satta ett pris pa naturen?" Skogen kan vi tydligen satta ett pris pa (REDD+ gor det, som jag namnt tidigare). Ar det ratt eller fel? Varken jag eller KFUK-KFUM tar stallning till det. Det enda vi tar stallning till ar att en trygg framtid maste sakras, och att det galler alla jordens invanare. Manga pa YOUNGO menar att det ar bisarrt att salja ut naturen. Det svara ar att nar ingen ager naturen kan man fiska ut hela haven och hugga ned all regnskog. I vissa omraden ager man naturen gemensamt i byar och det fungerar bra. Pa andra stallen ar naturen privat och det fungerar bra.

Det har ocksa varit mote med arbetsgrupperna i dag. Jag har fatt tillgang till vad jag hoppas ar forklarande texter om REDD+ och LULUCF som jag ska lasa.

Bilder kommer sa snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar