2 dec. 2011

Åter i Sydafrika

I våras reste jag till Sydafrika som volontär under 3 månader genom KFUK-KFUM:s Praktikantprogrammet. Tillsammans med resten av vår delegation finner jag mig återigen på Sydafrikansk mark. Ett nostalgiskt möte minst sagt.

Agendan skiljer sig denna gång. Mitt förra möte med Durban och Sydafrika var som ungdomsledare inom YMCA South Africa’s reguljära program. Detta möte är emellertid inte lika mycket ett möte med Sydafrika som det är ett möte med världen, och arbetet inte lika mycket för YMCA’s ungdom som för hela världens ungdom. YOUNGO (Youth Non-Governmental Organisations) är en fantastisk paraply-organisation där vår delegation involverat sig i flertalet arbetsgrupper. Själv är jag med i arbetsgruppen för Mänskliga Rättigheter. Många mekanismer under Kyoto-protokollet och andra program under UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change), har inneburit brott mot de Mänskliga Rättigheterna och hos merparten finns inga eller väldigt svaga mekanismer för att kunna åtgärda eller förhindra överträdelser. Den konsultation som krävs med lokalbefolkningen från företag innan de påbörjar klimatprojekt i olika länder ignoreras eller falsifieras ofta, eftersom den varken kontrolleras av oberoende aktörer eller kan överklagas så snart ett projekt nått godkännande.

Det är närapå otroligt hur program och projekt, godkända och sponsrade av FN, inte inbegriper garantier för att säkerställa att mänskliga rättigheter inte överträds.

Att jag personligen inte bloggat tidigare beror på att det finns så enormt mycket att göra här under COP. Fantastiskt intressant och stimulerande klimat. Otroligt att få delta i klimatprocessen, och märka att ens egna handlingar faktiskt påverkar. Som Marie nämnde igår är det Young and Future Generations Day idag, så det är massor av aktioner, möten och diskussioner som pågår, och speciellt från vår YOUNGO självfallet. Vi får se hur många delegationen hinner med under dagen, men imorgon är jag själv hursomhelst med och planerar en aktion för Mänskliga Rättigheter. Återkommer med resultatet!

Marcus Gustafsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar