7 dec. 2011

Vilken dag!

Den här tisdagen har varit helt fantastiskt underbar...men...
Det står lite stilla i förhandlingarna och även YOUNGO står lite stilla efter att våran Focal point har blivit anklagad för sexuella trakaserier. Vi har avsatt honom och vi vill att folk ska veta att detta är något som absolut inte är okej! Vi som är unga ska hjälpa varandra och respektera varandra och allt annat hör inte hemma här!

Eftersom det står stilla och eftersom jag är väldigt ensam så bestämde jag mig för att detta ska bli en social dag, där jag skapar viktiga kontakter för nästa år och kanske vänner för livet, vem vet?

Jag pratade med LJ som är en av de drivande för socialasamanhang och hon sa att ett gäng skulle ut och hoppa fallskärm så jag bestämde mig för att åka med.
Det var jag, kiera LJ och Ewa som åkte och oj vad roligt vi hade det.
Jag hoppade inte fallskärm eftersom jag är feg (japp, jag erkänner). men de andra gjorde, efteråt så ville Kiera visa oss en park med många djur och hon ville även visa oss hur klimatet har påverkat parken.
Vi såg gnuer, vårtsvin, örnar, strutsar, zebror, noshörningar, flodhästar och många andra djur.
Kiera är uppväxt i parken eftersom hennes bror jobbade där och hon var där varje dag som barn och hon tog oss till ett ställe där hon sa att här har det varit fullt av vatten, och här brukade flodhästarna vara, nu var det bara en liten pöl kvar.

Jag diskuterade också mycket med Kiera under dagen för det är hon som är Focal point för ungdomsrörelsen under Rio +20, och det är hon som vet hur allt fungerar för hon och en annan tjej var de två som började arbetet så att ungdomsrörelsen fick en röst i FN. väldigt cool tjej med andra ord!

kvällen var inte slut där utan vi fortsatte till en teaterpjäs om klimatet. jag visste inte vad jag skulle förvänta mig men när jag kom dit så var pjäsen gratis och det var knappt några där. teatern var också jätteliten så jag tänkte ojdå, detta kommer bli en lång/tråkig föreställning som inte kommer vara så bra, men där hade jag JÄTTEFEL!!!!!!
det var den bästa föreställningen jag sett i hela mitt liv!
Den handlade om våran framtid och om vad som kan hända.
hur vi måste slåss för att överleva, kämpa för att få vatten och kämpa för att få nån som älskar en eller för att bara ha en vän.
Det visade sig också att skådespelarna är prisbelönade skådespelare från sydafrika och oj vad de var duktiga! Man kunde riktigt känna deras känslor!
Teaterpjäsen hette Planet B och jag är ledsen att meddela att detta var deras sista show.

/Marie

1 kommentar:

Helena sa...

Vansinnigt avundsjuk på er som fått möjligheten att åka ner och vara med och påverka COP mötet! Önskar att jag kunnat få återse Sydafrika under så engagerande förhållanden. Hälsa gärna Sipho från mig!
/Hälsningar Helena Lewandowska, praktikant 2010, Kapstaden.

Skicka en kommentar