7 dec. 2011

World Café

Måndag kväll och jag är påväg i en bil med 10st främlingar och jag har ingen aning om vart vi ska, jag vet bara namnet på huset som är omöjligt att stava och nästan omöjligt att uttala.
Vi åker i ca 15 minuter och kommer fram till ett litet hus där vi blir välkomnade av Africa (som jag träffade på träd planteringen).

Han visar oss in och stämningen är så där härligt spänd och förväntansfull och alla börjar mingla runt och ingen vet riktigt vad vi har att vänta.
vi blir snart avbrutna av Africa igen som börjar berätta om huset vi är i. Det är ett hus där de utövar deras religion som jag definitiv inte kan uttala och inte heller stava till.
Han berättar att de tror på alla religioner och att Gud valde att berätta samma historia i olika former till olika folk och han valde att ge dessa religioner till folk under olika tider, och nu var Africas religion den senaste som gud skapat.
Vi förstod inte riktigt vad religionen gick ut på men den hjälpte barn att kunna läsa och skriva, även så undervisade de i hur man ska uppföra sig, vad som är gott och ont.
Så religionen var skapad för att få ett bättre samhälle.

Kiera som var projektledaren kom in och vi fick en föreläsning av henne som jag kommer ta med hem och använda. den var fruktansvärt bra och man kunde se att trotts att ingen av oss kom från samma land eller hade samma hudton hade vi liknande tankar och ideér, vi strävar efter samma mål.

vi diskuterade hur vi vill att våran framtid ska se ut, och vi fick sedan 5min att rita den på ett papper. vi var 5 grupper och allas teckningar hade två saker gemensamt, HEM och KÄRLEK.
vi fick sedan i uppgift att på vi skulle skapa en staty eller flera statyer av oss själva som visade vad vi behövde för att nå fram till vår framtid.
vi hade en staty som visde mod,styrka,medlidande,kärlek,tanke och viljekraft samt att vi drog upp och hjälpte de svaga.

efter den övningen fick vi riktig afrikansk mat, vilket bestod av en speciell pumpa, något som liknade rödbetor, mald majs som sedan kokats (super torrt), en sörja av bönor (ingen aning om det stämde för det var bara grått) kyckling i curry och sedan fick vi ginger beer som är jättestort här. ginger beer är ingen öl utan ungefär som cola och det smakar (för mig) fruktansvärt. Jag lyckades dricka lite men andades du medans du drack gick det rakt upp ihjärnan och man kunde inte sluta hosta.

Sedan sa vi hej då och vi har beslutat att gruppen ska mötas igen under Rio +20.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar